Speelgoed voor kinderen

Knutselfoto hart

Speelgoed is gemaakt om kinderen te vermaken. Maar naast het entertainment, is het belangrijk dat speelgoed ook veilig is, de ontwikkeling stimuleert en de kinderen prikkelt om er mee aan de slag te gaan. Bij The Kids Company hebben we speelgoed onderverdeeld in verschillende leeftijdsfases. Er is speelgoed speciaal voor 0-1 jaar, 1-2 jaar, 2-3 jaar en 3-4 jaar. Daarnaast maken we bewuste keuzes in het speelgoed voor onze daggroepen en BSO. Voor iedere leeftijd en ontwikkelfase moet er voldoende passend speelgoed beschikbaar zijn.

Stimulering en ontwikkeling met speelgoed

Om de ontwikkeling van het kind te stimuleren, is het essentieel dat er materialen worden aangeboden die daarop aansluiten. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in leeftijd, ontwikkeling, behoeften en interesses van kinderen. Hiernaast moet aan de kinderen voldoende ruimte en mogelijkheid worden geboden om te bewegen of juist even rustig terug te trekken. Door de juiste balans van uitdagend materiaal en rust, eindeloos te herhalen en te experimenteren spelen we in op de natuurlijke vorm van leren van het kind.

Motorische ontwikkeling

Als we kijken naar de motorische ontwikkeling zien we dat vrije bewegingsontwikkeling de totale ontwikkeling van baby’s en dreumesen bevorderd. Een kind dat zich van jongs af aan vrij heeft mogen bewegen, laat andere kwaliteiten zien dan een kind die dat niet heeft gehad. In de eerste anderhalf jaar neemt de motorische ontwikkeling een belangrijke plek in.

Hiermee bedoelen we het leren rollen, tijgeren, kruipen, zitten, staan en lopen. Er is ruimte en tijd nodig om dit goed te ontwikkelen. Wanneer er allerlei materialen in de groep zijn, kunnen kinderen daar spelenderwijs zichzelf dus mee ontwikkelingen. Rammelaars en muziekinstrumenten zijn bekende voorbeelden.

Cognitieve ontwikkeling

Als we naar de cognitieve ontwikkeling kijken, zien we dat kinderen onder andere leren door middel van zintuiglijke ervaringen. Ze doen ervaring op met verschillen in grootte, structuur, gewicht, temperatuur en vormen. Het kind leert tijdens zijn spel niet alleen iets over de verschillende materialen; het leert ook iets over zichzelf, iets kan bijvoorbeeld te zwaar of te groot zijn om te tillen. Hierdoor leert het kind zijn competenties en zijn beperkingen kennen. Bovenal leert het zijn eigen lijf kennen door al spelend en ontdekkend dingen te herhalen, te oefenen, te focussen, om te gaan met frustraties, te genieten van bepaalde activiteiten, het leert door te zetten en het gevoel van trots te herkennen als iets lukt.

Samen spelen

Vanaf ongeveer 2 – 2,5 jaar vindt een kind het steeds leuker om samen te spelen. Binnen The Kids Company is er voldoende gelegenheid om in contact te komen (en te spelen) met leeftijdsgenootjes en andere kinderen. Het stimuleren van de sociale ontwikkeling wordt bijvoorbeeld gedaan door middel van rollenspelen met een poppenhoek, verkleedspullen of winkeltje. Door middel van het samen stoeien zoeken kinderen grenzen op. Dit is een manier om de grenzen van een ander te leren kennen en te accepteren. Vanaf 3 jaar kunnen kinderen simpele bordspellen spelen. Hierbij komen aspecten als verliezen, winnen, delen en wachten naar voren. Taal is daarbij een belangrijk middel!

Bij The Kids Company zijn we dus bewust bezig om de kinderen spelenderwijs en met speelgoed, kennis bij te brengen en dingen te leren. Vragen of meer informatie ontvangen? Neem contact met ons op!

 

Nieuwsgierig?

Maak kennis met ons pedagogisch beleid